Hørselssentralen, Kristiansand

Hørselssentralen er sykehusets faginstans innen hørselsdiagnostikk og rehabilitering av hørselshemmede. Det drives et kontinuerlig utviklingsarbeid for å kunne tilby et best mulig diagnostiserings- og behandlingstilbud. Vi samarbeider med klinikk og leger og tilbyr våre pasienter den best mulige diagnostisering av hørsels- og balanseproblemer.

Les mer om Hørselssentralen, Kristiansand

Hørselssentralen, Kristiansand

Hørselssentralen har følgende tilbud:

Diagnostikk

Ved Hørselssentralen utføres både generelle hørselstester og ulike spesialprøver. Utredning ved Hørselssentralen gjøres i et tverrfaglig samarbeid med øre-nese-hals-lege. Resultat av hørselstestene vurderes opp mot funn ved den medisinske undersøkelsen ved Øre-nese-hals-avdelingen.

Høreapparater

For å kunne tilpasse høreapparat må det foreligge relevante hørselstester og en diagnose. Høreapparat bestilles individuelt etter behovskartlegging og vi bistår i å søke om dekning av utgifter til høreapparat fra NAV. Å prøve ut høreapparater krever flere konsultasjoner ved Hørselssentralen. Hørselssentralen tilbyr oppfølging i et livslangt perspektiv.

Alle kommuner i Agder har hørselskontakter. Her kan du få råd, veiledning og praktisk hjelp i bruk av høreapparat og tekniske hjelpemidler. De bistår også i å søke om tekniske hjelpemidler i dagliglivet. Kontaktinformasjon kan du få på Hørselssentralen eller ved å kontakte din kommune direkte.

Høreapparatservice

Hørselssentralen tilbyr servicekonsultasjoner dersom det oppstår problemer med høreapparat som er utlevert ved Sørlandet sykehus. Høreapparater som er tilpasset ved andre klinikker, må følges opp der de er utlevert. Vi kontrollerer høreapparatene, utfører enkle reparasjoner eller bistår med vedlikehold av utstyr. Vi sendes også høreapparater til reparasjon hos leverandør og tar avstøp til nye propper.

Trenger du justering av lyden, må du bestille ordinær konsultasjonstime.  

Ambulerende virksomhet

Hørselssentralen kan tilby ambulerende tjeneste for hørselshemmede som av medisinske grunner ikke kan komme til sykehuset for behandling.
Den ambulerende tjenesten tilbys i et samarbeid mellom den enkelte kommunes hørselskontakt og audiograf ansatt ved Sørlandet sykehus.

Les mer i sluttrapporten fra pilotprosjekt 2018

Tinnitusbehandling

Pasienter med tinnitus kan få behandling ved Hørselssentralen. Behandlingstilbudet differensieres etter individuell utredning og behovskartlegging.

Les mer om tinnitus her

Kontaktinformasjon

Telefon
38 07 32 25
09.30 - 11.30
E-post
Postadresse
Postboks 416, 4604 Kristiansand
Sørlandet sykehus Kristiansand
Besøksadresse
Egsveien 100(Kart)
Egsveien 100, 4615 Kristiansand
Telefon
90 61 06 00
E-post

Pasientreiser

​Du kan ha rett til å få dekket nødvendige utgifter når du skal reise til og fra behandlingsstedet. Du skal i utgangspunktet bruke kollektivtransport, og du må betale en egenandel. For å få tilbake penger du har lagt ut for reisen, må du fylle ut et reiseregningsskjema og sende det til Pasientreiser.

Praktisk informasjon

Apotek

​​I sykehusapoteket i Kristiansand kan du levere resepter og kjøpe apotekvarer.

Du finner oss i 1. etasje i hovedbygget, like ved inngangen.
Åpent alle hverdager fra klokken 09.00-16.00.

Avbestille/endre time

Passer ikke timen? Du kan endre/avbestille timen på nett. Gå til MinJournal. Du vil deretter motta et nytt innkallingsbrev i posten.

Brukerkontor

Ved brukerkontoret vil pasienter og pårørende som har erfaring i å leve med sykdom og skade dele sin kunnskap med andre pasienter, pårørende og ansatte. Kontoret er bemannet av likemenn, som er erfarne pasienter og pårørende. Alle er sertifisert ved sykehusets lærings- og mestringssenter, og har taushetsplikt.

Brukerkontoret har god oversikt over ulike organisasjoner, og kan hjelpe deg å komme i kontakt med den organisasjonen eller foreningen som er aktuell for deg. Brukerkontoret holder til ved hovedekspedisjonen i Arendal, Flekkefjord og Kristiansand.

Fotografering, filming og lydopptak

Mange pasienter og pårørende ønsker å ta bilde/video eller blogge fra tiden på sykehuset. Det er det selvsagt anledning til, så lenge du tar hensyn til andre pasienters og ansattes personvern.

Her er et par gode råd for bruk av sosiale medier til deg som er pasient eller pårørende:

  • Ta hensyn til andre. Du må ha samtykke dersom du vil ta bilder eller video av pasienter eller ansatte. Alle pasienter har krav på privatlivets fred når de er på sykehus.
  • Det er foreldre/foresatte som avgjør om du kan ta bilder av barn eller publisere bilder av barna deres på nett. Foreldre skal ta hensyn til hva som er best for barnet. Når barnet er fylt 12 år skal det legges stor vekt på hva barnet mener. Når barnet er fylt 15 år, avgjør det selv om det er greit å bli tatt bilde av og om det eventuelt skal publiseres.
  • Husk at ansatte også skal gi sin tillatelse dersom du vil publisere bilder du har tatt av dem.
  • Du bør fjerne innhold du har publisert dersom den det gjelder ber deg om det. Har andre lagt ut bilder av deg på internett uten tillatelse kan du be vedkommende slette det. Hvis du ikke blir hørt kan du ta kontakt med: www.slettmeg.no.

Lydopptak
Det er ikke ulovlig å gjøre opptak av samtaler du selv tar del i til privat bruk. Publisering og deling krever derimot samtykke fra den man har samtale med. Hemmelige opptak av samtaler du selv ikke deltar i er ulovlig.

Har du vært i utlandet?

​Har du arbeidet i helsevesenet eller mottatt helsehjelp utenfor Norden i løpet av det siste året? Det kan for eksempel være innleggelse på sykehus, omfattende poliklinisk behandling eller besøk hos tannlege. Da må fastlegen din teste deg for bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika (for eksempel MRSA). Be fastlegen sende deg prøvesvaret før timen hos oss og ta det med når du kommer på sykehuset.

Kiosk og kafeteria

Kiosk
Du finner kiosken i 1. etasje i hovedbyggets vestibyle.

Åpningstider:
Hverdager: 08.00-21.00
Lørdag: 09.30-20.00.
Søndag: 12.00-20.00.

I kiosken kan du blant annet kjøpe aviser, ukeblader, frukt, sjokolade, kjeks, is, leskedrikker, blomster, kort og diverse gaveartikler.

Kafeteria
"Kilden" kafeteria er plassert sammen med kiosken og har samme åpningstider.

Kafeteriaen serverer blant annet rundstykker, baguetter, salat, kaker, hamburgere og pølser.

Mobilvett

Vi oppfordrer alle til å bruke mobilvett og til å ta hensyn til sine medpasienter. Det er viktig å sette telefonen på stille om natten, og på lydløs eller vibrering om dagen. Av hensyn til de andre pasientene er det lurt å gå ut av rommet dersom du må ta en lengre samtale.

Parkering

Alle som ønsker å parkere på sykehusets område må løse ut billett ved ankomst. Følg skilting og les anvisning på betalingsautomatene.

På sykehuset i Arendal og Kristiansand er det mulig å betale parkering med EasyPark (mobilløsning). Kort eller mynt på øvrige steder. Se skilting for både betalingsmuligheter og tidsbegrensning.

For el-biler gjelder følgende:
Arendal: Elbiler kan stå gratis på områder skiltet maks 1, 2 eller 3 timer. På andre områder må det betales avgift fra første time.
Kristiansand: Elbiler betaler avgift fra og med første time.
Flekkefjord: Fritak for avgift.

Det er begrenset antall ladestasjoner på sykehuset. Du kan derfor ikke basere deg på å få ladet bilen mens du er inne som pasient eller besøkende.

Blodgivere parkerer gratis på sykehuset. Nærmere informasjon fås i blodbanken.

Gyldig HC-kort gir gratis parkering utenfor bom. I tillegg er det anviste HC-plasser i nærheten av
hovedinngangene. HC-biler er fritatt fra tidsbegrensning dersom ikke annet er angitt på skilt.

Servicetorget

​​Servicetorget i Kristiansand ligger rett ved hovedinngangen. Her kan du henvende deg med spørsmål om din avtale ved sykehuset.

Åpningstider:
Hverdager: 07.30-21.00.
Lørdager, søndager og helligdager: 08.00-21.00.

Trådløst internett

​Alle besøkende kan bruke gratis trådløst internett på sykehuset. Se etter SykehusGjest på ditt nettverk og følg anvisningen for pålogging.

Finner du ikke nettverket, befinner du deg i et område som ennå ikke er utbygd.

Fant du det du lette etter?