Å leve med hiv er enklere nå enn det var for ti år siden. De fleste er virusfrie og lever normale liv når de er godt behandlet.
Oppfølgingen av personer som lever med hiv foregår i spesialisthelsetjenesten. Dette skjer primært via oppmøtekonsultasjon på sykehus.
For deg som er velbehandlet, velfungerende og har god helse, kan det være en fordel å slippe reisen til sykehus, og få utført kontrollen der du bor eller oppholder deg.
Dette skjer ved hjelp av videokonsultasjon og dialogmelding.
Det er behandler som avgjøre om du kan benytte digital oppfølging eller oppmøtekonsultasjon.
Videokonsultasjonen blir opprettet som en avtale på samme måte som en oppmøteavtale ved poliklinikk. Ved videokonsultasjon blir det opprettet en lenke til et digitalt rom der konsultasjonen vil foregå.
Du mottar lenke til dette i innkallingen som du får fra oss via Helsenorge.no.
Videokonsultasjon med lege forutsetter at du:
- tar hiv-kontrollprøve der du alltid har gjort dette, minst sju dager før konsultasjon
- har oppdatert resultat fra blodtrykksmåling etter forrige hiv-oppfølging
- har oversikt over alle medisiner som du bruker
- sender inn forberedelsesskjema senest dagen før konsultasjon - bruk lenke i innkallingsbrevet ditt fra oss
Om dialogmelding
Dialogmelding er en skriftlig digital dialog mellom sykehuset og deg som pasient.
Hensikten er å bedre informasjonsutvekslingen i pasientforløpet. Du kan for eksempel benytte behandlingsrettet dialog ved behov for ny resept, eller hvis behandler skal gi deg en tilbakemelding i etterkant av en konsultasjon. Meldingene blir lagret i din journal.
For å få tilgang til dialogmelding må du opprette bruker på Helsenorge.no før behandler kan invitere deg til dialog. Tjenesten blir tilgjengelig for deg som pasient når du mottar brevet «Digital pasientdialog» i din innboks på Helsenorge.no. Du kan ikke starte en dialog uten at behandler har invitert til det.
Hvordan sender jeg dialogmelding til behandler?
- Du åpner brevet på Helsenorge.no
- Du starter dialogen ved å klikke på «svar» og sende en melding til behandler
Hva skjer med dialogmeldingen jeg sender inn?
- Meldingen kommer direkte til den avdeling/ seksjon som inviterte deg til å benytte behandlingsrettet dialog
- Sekretær ved aktuell avdeling mottar din henvendelse, og sender den videre til aktuell behandler
- Behandler responderer på meldingen – sjekk svaret i meldingsboks på Helsenorge.no.
Gjelder din henvendelse ny resept, kan du sjekke gyldig resept på Helsenorge.no.
Gyldig resept på Helsenorge.no
Når kan jeg benytte dialogmelding?
- Når ditt spørsmål ikke haster å få svar på da beregnet svartid er fire virkedager.
Når bør jeg ikke benytte dialogmelding?
- Dersom henvendelsen haster å få svar på. Beregnet svartid er fire virkedager. Ved høytid er beregnet svartid 10–14 dager.