Styrketrening i takknemlighet

Øver vi på å være takknemlige styrkes helsen.

I denne metoden er det 3 ulike oppgaver du skal tenke gjennom og skrive ned svarene på.

Oppgave 1:
Skriv ned tre ting du er takknemlig for.
 Når du er hjemme kan du for eksempel skrive ned ting som du er takknemlige for i en bok du har ved nattbordet. Gjør det til en vane å gjøre dette hver kveld i en periode.

Oppgave 2:
Skriv ned et høydepunkt fra livet så langt. Hva er det aller fineste du har opplevd i livet? Er det noen opplevelser du husker spesielt godt? Beskriv opplevelsen i detalj.

Oppgave 3:
Still deg selv spørsmålet:
•Hva kunne vært verre?

Vi mennesker har en tendens til å tenke på alt som kunne vært bedre. Prøv å snu denne tankegangen.
Last ned oppgaveark for denne øvelsen

Oppgaven til bruk i grupper

Alle gjør øvelsen for seg selv, deretter inviteres de til å dele med de andre i grupper
•Hvordan var det å svare på spørsmålene i de 3 oppgavene?
•Hva oppdaget du?

Del noe av dialogen som har vært i smågruppene
•På hvilken måte kan dette være til hjelp?

Inspirasjon til øvelsen er hentet fra boken «Bli lykkeligere» av Espen Røysamb. Professor i psykologi ved Universitetet i Oslo.

 

Slik kan du gjøre det:

mobil og vekter

Bruk en app på din smartphone til å løse oppgaven og få hjelp til å øve

Eller bruk god gammel notisbok til å løse oppgaven

Notisblokk

Hva sier forskerne?

Psykolog og forfatter Pål Johan Karlsen sier i sin bok «Psykologi i et nøtteskall» at takknemlighet påvirker oss på en positiv måte.


Å være takknemlig er en god måte å skru av negative følelser og tanker som skuffelse, bitterhet og misnøye på, sier han.

Martin Selligman, grunnlegger av positiv psykologi sier:
Forskning viser at det å være takknemlig er bra for helsen, fremmer trivsel og øker lykke.

Les mer om forskning på takknemlighet

Pål Johan Karlsen

Robert Emmons, Berkley

Martin Selligman, Penn

Fant du det du lette etter?
Vi trenger din hjelp for å forbedre sidene våre. Tilbakemeldingen din vil bli lest og håndtert, men vi kan dessverre ikke besvare den. Husk å ikke sende personlig informasjon, for eksempel e-post, telefonnummer eller personnummer.