Ortopedisk

Ganglion, fot, Arendal

Ganglion er en væskefylt hevelse med hinne rundt som du kan få i føttene og anklene. Ganglion er ufarlig og forsvinner ofte av seg selv. I sjeldne tilfeller trykker ganglionet mot nervene som ligger rundt.

Ventetider

Innledning

Et ganglion vil du oftest merke ved at du ser eller kjenner en kul i foten eller ankelen. Av og til kan kulen gi smerte eller trykkplager. Siden ganglion både er ufarlig og kan forsvinne av seg selv er aktiv behandling ofte unødvendig.

I sjeldne tilfeller kan ganglion være uttrykk og symptom på annen sykdom, som slitasjegikt i ledd eller kronisk betennelse i sene og seneskjede.

Henvisning og vurdering

Siden ganglion ofte kan forsvinne eller bli mindre av seg selv er det lurt å vente en stund før du forsøker aktiv behandling. Den enkleste behandlingen er at fastlegen tømmer ganglionet med en nål (punksjon). Hvis du har store og langvarige plager, kan det være aktuelt å bli henvist til operasjon.

Ved alle typer behandling, også operasjon, er det risiko for at et ganglion kan komme tilbake. Samtidig kan også et ganglion forsvinne av seg selv.  Derfor er vi tilbakeholden med å tilby kirurgisk behandling av ganglion.

Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Kirurgi for ganglion er kun aktuelt ved langvarige og store plager som ikke responderer på konservativ behandling eller forsøk på punksjon.  Ved tvil om diagnose må pasient undersøkes med ultralyd eller MR før henvisning.  Ved mistanke om lidelse i skjelett må det tas røntgenbilder.

Før

Diagnosen blir ofte stilt ved undersøkelse hos fastlege.  Hvis fastlegen er i tvil om årsaken til kulen kan både ultralyd og MR undersøkelse være til hjelp. Ved mistanke om lidelse i selve skjelettet, bør det tas et røntgenbilde.

Les mer om MR
Les mer om Ultralyd

Under

Hvis du trenger operasjon for ganglion i foten/ankel, blir dette gjort i lokalbedøvelse eller lett narkose på dagkirurgisk avdeling. Du kan reise hjem rett etterpå.

Etter

Du bør ha foten høyt hevet de første 2 dagene (når du sitter) for å unngå blødning og hevelse. Stingene fjerner du hos din fastlege 2 uker etter operasjonen.

Kontroller på sykehus er ikke nødvendig etter operasjon for ganglion.

Vær oppmerksom

Ved tegn til infeksjon i operasjonssåret må du umiddelbart kontakte fastlegen. Tegn på infeksjon kan være rødhet, økende hevelse og smerter fra sår.  Feber er også et tegn på infeksjon.

Det er ikke vanlig med sterke smerter etter operasjon. Vanlige smertestillende i form av paracetamol og NSAIDS vil være tilstrekkelig for de fleste.

Kontaktinformasjon

Pasientreiser

​Du kan ha rett til å få dekket nødvendige utgifter når du skal reise til og fra behandlingsstedet. Du skal i utgangspunktet bruke kollektivtransport, og du må betale en egenandel. For å få tilbake penger du har lagt ut for reisen, må du fylle ut et reiseregningsskjema og sende det til Pasientreiser.

Praktisk informasjon

Apotek

​I sykehusapoteket i Arendal kan du levere resepter og kjøpe apotekvarer.
Du finner oss i 1. etasje i hovedbygget, like innenfor inngangen.
Åpent alle hverdager fra klokken 08.30-16.00.

Avbestille/endre time

Passer ikke timen? Nå kan du som får innkallingsbrevet digitalt på helsenorge.no, sende direkte beskjed til avdelingen du skal til dersom du trenger et nytt tidspunkt for timen. Du må være registrert bruker på helsenorge for å få tilgang til tjenesten.
Du kan også kontakte avdelingen hvor du har fått time eller ringe sentralbordet på telefon: 90 61 06 00

Barn og unge i familien?

Barn og unge påvirkes når noen i familien er syke og trenger å forstå hva som skjer. Det kan være at du selv er pasient, pårørende eller at du er forelder til syke barn med søsken. Vi på sykehuset skal bidra til at barn og unge i din familie blir godt ivaretatt.

Barn som pårørende

Bibliotek

​Pasientbiblioteket i Arendal ligger i hovedbyggets underetasje. Det er selvbetjent og åpent hele døgnet. Her kan du låne bøker og lese aviser og blader.

Blomster og parfyme

Mange ønsker å gi en blomsterhilsen når de besøker en pasient på sykehuset, men på grunn av allergier og infeksjonsfare er flere av våre avdelinger blomsterfrie. Vi setter pris på om du som ønsker å ha med en oppmerksomhet til pasienten velger noe annet enn blomster.

Endel pasienter reagerer også allergisk på parfyme eller kremer med parfyme. Vi ber om at det tas hensyn til dette.

Brukerkontor

Ved brukerkontoret vil pasienter og pårørende som har erfaring i å leve med sykdom og skade dele sin kunnskap med andre pasienter, pårørende og ansatte. Kontoret er bemannet av likemenn, som er erfarne pasienter og pårørende. Alle er sertifisert ved sykehusets lærings- og mestringssenter, og har taushetsplikt.

Brukerkontoret har god oversikt over ulike organisasjoner, og kan hjelpe deg å komme i kontakt med den organisasjonen eller foreningen som er aktuell for deg. Brukerkontoret holder til ved hovedekspedisjonen i Arendal, Flekkefjord og Kristiansand.

Har du vært i utlandet?

​Har du arbeidet i helsevesenet eller mottatt helsehjelp utenfor Norden i løpet av det siste året? Det kan for eksempel være innleggelse på sykehus, omfattende poliklinisk behandling eller besøk hos tannlege. Da må fastlegen din teste deg for bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika (for eksempel MRSA). Be fastlegen sende deg prøvesvaret før timen hos oss og ta det med når du kommer på sykehuset.

Hva bør jeg ta med meg til sykehuset?

Ved dagopphold eller innleggelse ber vi deg ta med følgende til sykehuset:

  • Ta med innesko, tøyskift og toalettsaker
  • Ta med den faste medisinen. Det kan ta tid å få tilsvarende medisin fra apoteket.
  • Ta med medisinliste/oversikt over faste medisiner
  • Medisinsk utstyr til daglig bruk

Kiosk

Kiosk
Kiosken finner du i vestibylen i 1.etasje. Her selges kioskvarer som aviser, ukeblader, frukt, sjokolade, kjeks, is, leskedrikker, kort, blomster, enkelte toalettartikler og diverse gaveartikler. I tillegg får du kjøpt rundstykker, salater og pølser og hamburgere.

Åpningstid:
Mandag-fredag: 09.00-17.00
Lørdag og søndag: 12.00-16.00

Kontaktlege

​Hvis du har en alvorlig sykdom som skal behandles eller følges opp over en viss tid, kan du ha rett til å få tildelt en kontaktlege i spesialisthelsetjenesten.

Kontaktlege i spesialisthelsetjenesten er en ordning som skal sørge for at oppfølgingen av deg som pasient blir bedre, tryggere og mer effektiv. Kontaktlege er en rett for deg som pasient og en plikt for spesialisthelsetjenesten.

Kontaktlegens oppgaver

Kontaktlegen har et særlig ansvar for å følge deg opp under behandling eller oppfølging i spesialisthelsetjenesten. Oppgavene til kontaktlegen er å:

  • være din faste medisinskfaglige kontakt gjennom hele pasientforløpet
  • være involvert i behandlingen eller oppfølgingen av deg
  • holde seg informert om status i behandlingen din
  • bidra til at pasientforløpet går som planlagt
  • ta kontakt med aktuelt personell / behandlingsenhet dersom det er utfordringer med pasientforløpet ditt
  • informere deg og pårørende
  • være tilgjengelig for deg og helsepersonell i medisinske spørsmål
  • kontaktlege erstatter ikke din fastlege

Veileder for kontaktlege i spesialisthelsetjenesten

 

Servicetorget

​Servicetorget i Arendal ligger rett ved hovedinngangen. Her kan du henvende deg med spørsmål om din avtale ved sykehuset.

Åpningstider:
Hverdager: 07.00-21.00.
Lørdager, søndager og helligdager: 09.00-20.00.

Tolk/Interpreter

​Hvis du trenger tolk, må du gi beskjed til sykehuset om dette i god tid før timen. Ugifter til tolken dekkes av helsetjenesten. Helsenorge.no

Patients not fluent in Norwegian are entitled to an interpreter. Helsenorge.no/interpreter

Fant du det du lette etter?