Rehabilitering - tverrfaglig skulderrehabilitering

Behandlingsprogram, Fysikalsk medisin og forebygging

Skulderplager er vanlig i befolkningen. Ofte er dette karakterisert som smerte og funksjonsnedsettelse, hovedsakelig i aktiviteter over skulderhøyde

Henvisning og vurdering

Henvisningen prioriteres av lege som vurderer om du får tilbud om behandling ved sykehuset eller ikke. Det er et mål om at de fleste pasientene med skulderplager skal starte behandling innen 26 uker etter at henvisningen er mottatt sykehuset. Legen vurderer om du trenger raskere behandling.

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

 

Følgende helseopplysninger, i tillegg til vanlig personalia, bør minimum være nedfelt i henvisninger:

  • Symptombeskrivelse og varighet

  • Funn ved klinisk undersøkelse hos henvisende lege

  • Forløp og behandling som eventuelt er gitt samt evt. effekt av denne

  • Resultat av oppdatert bildediagnostikk om slikt foreligger, med opplysning om tid og sted for slik undersøkelse. Bilder vil bli innhentet.

  • Yrkesstatus med eventuell sykmeldingsstatus

  • Sivil/familiær status

  • Motivasjon for tilbakegang til jobb

  • Viktige faste medikamenter

  • Relevante tidligere sykdommer

 

1. Utredning

 

Etter at henvisningen er mottatt, og det er vurdert at du skal tilbys time ved poliklinikken, vil du få tildelt en poliklinisk time hos lege/ tverrfaglig team innen 26 uker. Ved henvisningsvurderingen vurderer vi også behov for supplerende billeddiagnostikk som må foreligge ved konsultasjon.


Når du blir henvist for skulderplager, blir du grundig utredet for dine plager ved den første polikliniske konsultasjonen hos lege. Ved behov gjøres utredningen tverrfaglig. Lege/ tverrfaglig team kartlegger også dine oppfatninger om egne skulderplager, hva som påvirker smertene og hvilke konsekvenser smertene har i ditt hverdagsliv. Gjennom samtale med deg og en grundig klinisk undersøkelse, vil lege/ tverrfaglig team danne seg et bilde av mulige årsaksfaktorer og vedlikeholdene faktorer knyttet til dine smerter.

Du blir informert om betydningen av den medisinske vurderingen som gjøres, får kort informasjon om skulderens oppbygning og funksjon og får informasjon og råd om hva du bør gjøre videre.
Dersom det vurderes slik at du kan nyttiggjøre deg deltagelse i avdelingens skulderrehabilitering, og du er motivert for dette, settes du opp på venteliste for deltagelse i skulderrehabilitering.

2. Behandling

Skulderrehabiliteringen er et tilbud som går over 3 – 6 måneder. Tilbudet kan være en kombinasjon av undervisning i gruppe og individuell oppfølgning av tverrfaglig team, samt egentrening hjemme. Fysioterapeut, sosionom, ergoterapeut og lege jobber tverrfaglig.

3. Oppfølging

Vi sender resyme av avslutningssamtale hos lege, samt konklusjonene fra tverrfaglig rapporter til henvisende instans og fastlege. Fastlege eller annen helsetjeneste overtar som primærkontakt.

fastlege eller annen helsetjeneste overtar som primærkontakt

Kontaktinformasjon

Enhet for fysikalsk medisin og forebygging
Besøkstider
mandag 08.00-15.00
fredag 08.00-15.00
Telefon
906 10 600
E-post
Postadresse
Postboks 416, 4604 Kristiansand
Bispegra 40
Besøksadresse
Bispegra 40(Kart)
Bispegra 40, 4632 Kristiansand
Telefon
38 14 93 00
E-post

Praktisk informasjon

Avbestille/endre time

Passer ikke timen? Du kan endre/avbestille timen på nett. Gå til MinJournal. Du vil deretter motta et nytt innkallingsbrev i posten.

Barn og unge i familien?

Barn og unge påvirkes når noen i familien er syke og trenger å forstå hva som skjer. Det kan være at du selv er pasient, pårørende eller at du er forelder til syke barn med søsken. Vi på sykehuset skal bidra til at barn og unge i din familie blir godt ivaretatt.

Barn som pårørende

Blomster og parfyme

Mange ønsker å gi en blomsterhilsen når de besøker en pasient på sykehuset, men på grunn av allergier og infeksjonsfare er flere av våre avdelinger blomsterfrie. Vi setter pris på om du som ønsker å ha med en oppmerksomhet til pasienten velger noe annet enn blomster. Et tips kan også være å gi et gavekort på blomster som kan benyttes når pasienten skal hjem etter oppholdet.

Endel pasienter reagerer også allergisk på parfyme. Vi ber om at det tas hensyn til dette.

Fotografering, filming og lydopptak

Mange pasienter og pårørende ønsker å ta bilde/video eller blogge fra tiden på sykehuset. Det er det selvsagt anledning til, så lenge du tar hensyn til andre pasienters og ansattes personvern.

Her er et par gode råd for bruk av sosiale medier til deg som er pasient eller pårørende:

  • Ta hensyn til andre. Du må ha samtykke dersom du vil ta bilder eller video av pasienter eller ansatte. Alle pasienter har krav på privatlivets fred når de er på sykehus.
  • Det er foreldre/foresatte som avgjør om du kan ta bilder av barn eller publisere bilder av barna deres på nett. Foreldre skal ta hensyn til hva som er best for barnet. Når barnet er fylt 12 år skal det legges stor vekt på hva barnet mener. Når barnet er fylt 15 år, avgjør det selv om det er greit å bli tatt bilde av og om det eventuelt skal publiseres.
  • Husk at ansatte også skal gi sin tillatelse dersom du vil publisere bilder du har tatt av dem.
  • Du bør fjerne innhold du har publisert dersom den det gjelder ber deg om det. Har andre lagt ut bilder av deg på internett uten tillatelse kan du be vedkommende slette det. Hvis du ikke blir hørt kan du ta kontakt med: www.slettmeg.no.

Lydopptak
Det er ikke ulovlig å gjøre opptak av samtaler du selv tar del i til privat bruk. Publisering og deling krever derimot samtykke fra den man har samtale med. Hemmelige opptak av samtaler du selv ikke deltar i er ulovlig.

Har du vært i utlandet?

​Har du arbeidet i helsevesenet eller mottatt helsehjelp utenfor Norden i løpet av det siste året? Det kan for eksempel være innleggelse på sykehus, omfattende poliklinisk behandling eller besøk hos tannlege. Da må fastlegen din teste deg for bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika (for eksempel MRSA). Be fastlegen sende deg prøvesvaret før timen hos oss og ta det med når du kommer på sykehuset.

Hva bør jeg ta med meg til sykehuset?

Vi anbefaler våre pasienter om å la verdisaker være igjen hjemme.

  • Ta med den faste medisinen. Det kan ta tid å få tilsvarende medisin fra apoteket.
  • Ta med medisinliste/oversikt over faste medisiner
  • Gode innesko. Det er av hygieniske årsaker ikke tillatt å gå barbeint i sykehuset.
  • Tøyskift og toalettsaker
  • Hjelpemidler du er avhengig av

Mobilvett

Vi oppfordrer alle til å bruke mobilvett og til å ta hensyn til sine medpasienter. Det er viktig å sette telefonen på stille om natten, og på lydløs eller vibrering om dagen. Av hensyn til de andre pasientene er det lurt å gå ut av rommet dersom du må ta en lengre samtale.

Tolk

​Hvis du trenger tolk, må du gi beskjed til sykehuset om dette i god tid før timen. Ugifter til tolken dekkes av helsetjenesten. Patients not fluent in Norwegian are entitled to an interpreter. Helsenorge.no

Trådløst internett

​Alle besøkende kan bruke gratis trådløst internett på sykehuset. Se etter SykehusGjest på ditt nettverk og følg anvisningen for pålogging.

Finner du ikke nettverket, befinner du deg i et område som ennå ikke er utbygd.

Fant du det du lette etter?
Vi trenger din hjelp for å forbedre sidene våre. Tilbakemeldingen din vil bli lest og håndtert, men vi kan dessverre ikke besvare den. Husk å ikke sende personlig informasjon, for eksempel e-post, telefonnummer eller personnummer.