HELSENORGE
Fysikalsk medisin og forebygging

Smertetilstander i muskel- og skjelettapparatet utredning og behandling

Dette er en utredning for personer som har hatt ulike langvarige smertetilstander i muskel- og skjelettapparatet. Det gjelder i hovedsak smertetilstander i nakke, rygg og skulder, og pasienter med hypermobilitet.

Ventetider

Innledning

Henvisning og vurdering

Fra henvisningen mottas til du får innkalling til poliklinisk konsultasjon hos lege/tverrfaglig team, skal det ta maksimalt 10 dager. Pasienter får da tildelt en time innen 8-12 uker. For enkelte tilstander er det noe lengre ventetid.

Henvisningen vurderes av lege som avgjør om du får tilbud om utredning og eventuell behandling ved sykehuset. Det er et mål at de fleste pasientene med ulike langvarige smertetilstander i muskel- og skjelettapparatet skal komme inn til utredning innen 40-60 virkedager etter at henvisningen er mottatt ved sykehuset. For enkelte tilstander er det noe lengre ventetid.

Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Helsepersonell

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

   

Følgende helseopplysninger, i tillegg til vanlig personalia, bør minimum være nedfelt i henvisninger:  

   

  • Symptombeskrivelse og varighet
  • Funn ved klinisk undersøkelse hos henvisende lege
  • Forløp og behandling som eventuelt er gitt samt evt. effekt av denne
  • Resultat av oppdatert bildediagnostikk om slikt foreligger, med opplysning om tid og sted for slik undersøkelse. Bilder vil bli innhentet
  • Yrkesstatus med eventuell sykmeldingsstatus
  • Sivil/familiær status
  • Motivasjon for tilbakegang til jobb
  • Viktige faste medikamenter
  • Relevante tidligere sykdommer

Før

Det er ingen spesielle forberedelser til denne utredningen.

 

Under

Utredning av langvarige smerter i muskel- og skjelettapparatet gjøres av lege i fysikalsk medisin. Ved behov gjøres utredningen tverrfaglig sammen med fysioterapeut og sosionom. Vi vurderer årsaker til smertene, om det er behov for en annen utredning, om det er aktuelt med kirurgisk behandling, eller om rehabiliteringstiltak kan være aktuelt.

En sentral del av utredningen vil være å finne ut om smertene kan karakteriseres som uspesifikke plager, om det foreligger irritasjon av nerverøtter eller om annen og alvorligere sykdom ligger bak. Din beskrivelse av smertene, sammen med en rekke kliniske undersøkelser er nyttig.

Valg av undersøkelser gjøres ut ifra hvilke symptomer du beskriver. Vi kartlegger også din oppfatning om egne smerter, hva som påvirker smertene og hvilke konsekvenser smertene har i ditt hverdagsliv. Gjennom samtale med deg og en klinisk undersøkelse, vil vi danne oss et bilde av grunnen til dine smerter. 

Etter

Etter utredning kan du eventuelt bli videre henvist til opptrening eller rehabilitering i spesialisthelsetjenesten, eller for videre oppfølging i primærhelsetjenesten. Det kan for eksempel være fastlege eventuelt i samarbeid med fysioterapeut lokalt.

Kontaktinformasjon

Pasientreiser

​Du kan ha rett til å få dekket nødvendige utgifter når du skal reise til og fra behandlingsstedet. Du skal i utgangspunktet bruke kollektivtransport, og du må betale en egenandel. For å få tilbake penger du har lagt ut for reisen, må du fylle ut et reiseregningsskjema og sende det til Pasientreiser.

Praktisk informasjon

Avbestille/endre time

Passer ikke timen? Nå kan du som får innkallingsbrevet digitalt på helsenorge.no, sende direkte beskjed til avdelingen du skal til dersom du trenger et nytt tidspunkt for timen. Du må være registrert bruker på helsenorge for å få tilgang til tjenesten.
Du kan også kontakte avdelingen hvor du har fått time eller ringe sentralbordet på telefon: 38 07 30 00

Barn og unge i familien?

Barn og unge påvirkes når noen i familien er syke og trenger å forstå hva som skjer. Det kan være at du selv er pasient, pårørende eller at du er forelder til syke barn med søsken. Vi på sykehuset skal bidra til at barn og unge i din familie blir godt ivaretatt.

Barn som pårørende

Blomster og parfyme

Mange ønsker å gi en blomsterhilsen når de besøker en pasient på sykehuset, men på grunn av allergier og infeksjonsfare er flere av våre avdelinger blomsterfrie. Vi setter pris på om du som ønsker å ha med en oppmerksomhet til pasienten velger noe annet enn blomster.

Endel pasienter reagerer også allergisk på parfyme eller kremer med parfyme. Vi ber om at det tas hensyn til dette.

Fotografering, filming og lydopptak

Mange pasienter og pårørende ønsker å ta bilde/video eller blogge fra tiden på sykehuset. Det er det selvsagt anledning til, så lenge du tar hensyn til andre pasienters og ansattes personvern.

Her er et par gode råd for bruk av sosiale medier til deg som er pasient eller pårørende:

  • Ta hensyn til andre. Du må ha samtykke dersom du vil ta bilder eller video av pasienter eller ansatte. Alle pasienter har krav på privatlivets fred når de er på sykehus.
  • Det er foreldre/foresatte som avgjør om du kan ta bilder av barn eller publisere bilder av barna deres på nett. Foreldre skal ta hensyn til hva som er best for barnet. Når barnet er fylt 12 år skal det legges stor vekt på hva barnet mener. Når barnet er fylt 15 år, avgjør det selv om det er greit å bli tatt bilde av og om det eventuelt skal publiseres.
  • Husk at ansatte også skal gi sin tillatelse dersom du vil publisere bilder du har tatt av dem.
  • Du bør fjerne innhold du har publisert dersom den det gjelder ber deg om det. Har andre lagt ut bilder av deg på internett uten tillatelse kan du be vedkommende slette det. Hvis du ikke blir hørt kan du ta kontakt med: www.slettmeg.no.

Lydopptak
Det er ikke ulovlig å gjøre opptak av samtaler du selv tar del i til privat bruk. Publisering og deling krever derimot samtykke fra den man har samtale med. Hemmelige opptak av samtaler du selv ikke deltar i er ulovlig.

Har du vært i utlandet?

​Har du arbeidet i helsevesenet eller mottatt helsehjelp utenfor Norden i løpet av det siste året? Det kan for eksempel være innleggelse på sykehus, omfattende poliklinisk behandling eller besøk hos tannlege. Da må fastlegen din teste deg for bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika (for eksempel MRSA). Be fastlegen sende deg prøvesvaret før timen hos oss og ta det med når du kommer på sykehuset.

Mobilvett

Vi oppfordrer alle til å bruke mobilvett og til å ta hensyn til sine medpasienter. Det er viktig å sette telefonen på stille om natten, og på lydløs eller vibrering om dagen. Av hensyn til de andre pasientene er det lurt å gå ut av rommet dersom du må ta en lengre samtale.

Røykfritt sykehus

Røyking kan føre til ubehag for andre. Takk for at du viser hensyn og bidrar til at Sørlandet sykehus er et røykfritt sykehusmiljø.

Trådløst internett

​Alle besøkende kan bruke gratis trådløst internett på sykehuset. Se etter SykehusGjest på ditt nettverk og følg anvisningen for pålogging.

Finner du ikke nettverket, befinner du deg i et område som ennå ikke er utbygd.

Fant du det du lette etter?