Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Klage og erstatning

Du har rett til å klage dersom du mener at du ikke har fått oppfylt dine rettigheter som pasient, eller at du ikke har mottatt de helse- eller omsorgstjenestene du har krav på. Pårørende kan også ha klagerett.

Gjelder klagen en rettighetsklage, for eksempel klage på avslag, behandlingsfrist, manglende info eller lignende, benytt deg av skjema for rettighetsklage.

Skjema for rettighetsklage - helsenorge.no

Gjelder klagen behandling eller utredning som er gjennomført, må du klage gjennom vår sikre eDialog-tjeneste. Det er viktig at du legger inn fullt navn, adresse og fødselsdato til pasienten det gjelder og avsenderen. 

Benytt tjenesten eDialog

Les mer om din rettighet til å klage på helsenorge.no

Erstatning fra Norsk pasientskadeerstatning (NPE)

En pasient som har fått skade og lidt tap som kan skyldes svikt i helsehjelpen (inkuderer å ha fått mangelfull informasjon) kan søke om erstatning fra Norske Pasientskadeerstatning (NPE).

Krav om erstatning foreldes normalt etter tre år fra pasient blir kjent med skaden. NPE behandler ikke krav under kr 10.000 og heller ikke søknad om oppreisningserstatning.

Mer om erstatning fra NPE (npe.no)

 

Gjelder klagen en rettighetsklage, for eksempel klage på avslag, behandlingsfrist, manglende info eller lignende, benytt deg av skjema for rettighetsklage.

Skjema for rettighetsklage - helsenorge.no

Gjelder klagen behandling eller utredning som er gjennomført, må du sende skrifltig klage i ordinær post. 

Les mer om din rettighet til å klage på helsenorge.no

Sist oppdatert 13.02.2025