Koordinator

for barn som pårørende-arbeidet

​Koordinator for barn som pårørende-arbeidet er en sentral funksjon for organiseringen av barn som pårørende-arbeidet i spesialisthelsetjenesten. Helseforetak og institusjoner i spesialisthelsetjenesten har organisert funksjonen på flere måter, eksempelvis gjennom dedikerte stillinger, fagråd eller som en stabsoppgave.

Denne teksten er basert på de kunnskapsbaserte fagprosedyrene for barn som pårørende-arbeidet i spesialisthelsetjenesten. Fagprosedyrene anbefaler at koordinatorfunksjonen er overordnet organisert, og at funksjonen rapporterer til virksomhetens ledelse.

Teksten gir en oversikt over aktuelle oppgaver som sees i sammenheng med helseforetakets organisering av arbeidet. Teksten kan også brukes for å inspirere organisering av barn som pårørende-arbeid i kommuner.

A. Oversikt over barn som pårørende-arbeidet i helseforetaket
Å ha oversikt over arbeidet i hele helseforetaket er en kontinuerlig prosess i dialog og samarbeid med foretakets ledelse, enhetsledere, barneansvarlige og annet helsepersonell. Informasjonsinnhenting og formidling kan eksempelvis skje på samlinger for ledere og barneansvarlige, og i direkte kontakt med eller i veiledning av enhetene.

Aktuelle oppgaver:

  • Ha oversikt over hva barn som pårørende-arbeidet består i på helseforetaket, f. eks gjennom kjennskap til fagprosedyrer, enhetenes rutiner og gjennom innsyn
  • Rapportere om barn som pårørende-arbeidet til foretaksledelse
  • Ha oversikt over aktuelle tiltak og hjelpeinstanser internt og eksternt
  • Samarbeide med kommunikasjonsenhet f. eks i nyhetssaker, saker på intranettside og pasient- og pårørendeinformasjon
  • Holde seg orientert om aktuelt lovverk, fagprosedyrer og kjernedokumenter

B. Koordinering og oversikt over barneansvarlig personell
Fagprosedyrene anbefalinger 2 barneansvarlige per enhet.

Aktuelle oppgaver:

  • Ha oversikt over og følge opp om enhetene har barneansvarlige i tråd med hva foretaket vurderer som forsvarlig
  • Oppdatere oversikt over alle barneansvarlige
  • Innhente erfaringer fra barneansvarlige til f. eks høringsuttalelser og andre tiltak
  • Initiere erfaringsutveksling mellom barneansvarlige ved f. eks nettverksmøter, veiledning, kurs og hospitering

C. Fremme barn som pårørende-arbeidet i helseforetaket
Koordinator for barn som pårørende-arbeidet er en pådriver og rådgiver i arbeidet for å inkludere pasientens barn og søsken som en naturlig del av helsehjelpen.

Aktuelle oppgaver:

  • Pådriver for å inkludere barn som pårørende-arbeid i strategisk arbeid
    (f. eks strategiplaner, dialogavtaler, samarbeidsavtaler, behandlingslinjer og tjenesteavtaler)
  • Pådriver for å inkludere barn som pårørende-arbeid i aktuelle systemer f. eks elektronisk pasientjournal og kvalitetshåndbok
  • Samarbeide med aktuelle kompetansemiljøer internt f. eks samhandlingsenhet, IKT og Lærings- og mestringssenter
  • Pådriver for å inkludere barn som pårørende i generelt pårørendearbeid, f. eks i pasient- og pårørendeinformasjon
  • Iverksette, tilpasse og oppdatere fagprosedyrer og retningslinjer på overordnet nivå
  • Bistå i forberedelse og oppfølging av tilsyn

D. Organisering av opplæring og veiledning
Fagprosedyrene viser til at ledelsen har ansvar for å utarbeide plan for kompetanseutvikling og sørge for systematisk veiledning.

Aktuelle oppgaver:

  • Organisere opplæring og veiledning for helsepersonell og for barneansvarlige
  • Bistå i arbeidet med utvikling av kompetanseplaner for helsepersonell
  • Bistå enhetene i opplæring av helsepersonell
  • Bistå med internundervisning i samarbeid med barneansvarlige
  • Bidra med opplæring til barneansvarlige f. eks samlinger og veiledningsgrupper
  • Arrangere fagdager med aktuelle samarbeidspartnere
  • Veilede f. eks ledere og barneansvarlige i konkrete saker

E. Samhandling med eksterne instanser
Koordinator for barn som pårørende-arbeidet er en pådriver og rådgiver for samhandling mellom helseforetaket og andre aktuelle instanser

Aktuelle oppgaver:

  • Delta i referanse- og arbeidsgrupper
  • Bistå i utvikling av samarbeidsrutiner med f. eks kommuner
  • Bistå i tilsynssaker
  • Representere helseforetaket i det nasjonale kompetansenettverket, BarnsBeste. 

 

 

Fant du det du lette etter?
Vi trenger din hjelp for å forbedre sidene våre. Tilbakemeldingen din vil bli lest og håndtert, men vi kan dessverre ikke besvare den. Husk å ikke sende personlig informasjon, for eksempel e-post, telefonnummer eller personnummer.