Barn som pårørende-arbeidet
Barn og unges situasjon er et viktig tema for familier som opplever helseproblemer eller død. Det påvirker familiens hverdag, helse og livskvalitet. Derfor er barn som pårørende-arbeid en naturlig del av helsehjelpen.
Barn som pårørende-arbeid er oppgavene helsetjenestene utfører for å ivareta barns behov for informasjon og nødvendig oppfølging. Det innebærer å avklare om pasienter har barn eller søsken, avklare barns situasjon og behov, tilby oppfølging og samhandle til det beste for familien.
Barn som pårørende-arbeid er samarbeid med den som har helseproblemer, barn og familie. Det er også samarbeid med kolleger, hjelpeinstanser, skole/barnehage og nettverk. Barn som pårørende-arbeid er tidlig innsats. Det er en mulighet for å fange opp betydningsfulle hendelser tidlig og bidra til at de kan mestre det de opplever.
Koordinator for barn som pårørende-arbeidet
Koordinator for barn som pårørende-arbeidet er en sentral funksjon for organiseringen av barn som pårørende-arbeidet i spesialisthelsetjenesten. Helseforetak og institusjoner i spesialisthelsetjenesten har organisert funksjonen på flere måter, eksempelvis gjennom dedikerte stillinger, fagråd eller som en stabsoppgave.
Denne teksten er basert på de kunnskapsbaserte fagprosedyrene for barn som pårørende-arbeidet i spesialisthelsetjenesten. Fagprosedyrene anbefaler at koordinatorfunksjonen er overordnet organisert, og at funksjonen rapporterer til virksomhetens ledelse.
Teksten gir en oversikt over aktuelle oppgaver som sees i sammenheng med helseforetakets organisering av arbeidet. Teksten kan også brukes for å inspirere organisering av barn som pårørende-arbeid i kommuner.
A. Oversikt over barn som pårørende-arbeidet i helseforetaket
Å ha oversikt over arbeidet i hele helseforetaket er en kontinuerlig prosess i dialog og samarbeid med foretakets ledelse, enhetsledere, barneansvarlige og annet helsepersonell. Informasjonsinnhenting og formidling kan eksempelvis skje på samlinger for ledere og barneansvarlige, og i direkte kontakt med eller i veiledning av enhetene.
Aktuelle oppgaver:
- Ha oversikt over hva barn som pårørende-arbeidet består i på helseforetaket, f. eks gjennom kjennskap til fagprosedyrer, enhetenes rutiner og gjennom innsyn
- Rapportere om barn som pårørende-arbeidet til foretaksledelse
- Ha oversikt over aktuelle tiltak og hjelpeinstanser internt og eksternt
- Samarbeide med kommunikasjonsenhet f. eks i nyhetssaker, saker på intranettside og pasient- og pårørendeinformasjon
- Holde seg orientert om aktuelt lovverk, fagprosedyrer og kjernedokumenter
B. Koordinering og oversikt over barneansvarlig personell
Fagprosedyrene anbefalinger 2 barneansvarlige per enhet.
Aktuelle oppgaver:
- Ha oversikt over og følge opp om enhetene har barneansvarlige i tråd med hva foretaket vurderer som forsvarlig
- Oppdatere oversikt over alle barneansvarlige
- Innhente erfaringer fra barneansvarlige til f. eks høringsuttalelser og andre tiltak
- Initiere erfaringsutveksling mellom barneansvarlige ved f. eks nettverksmøter, veiledning, kurs og hospitering
C. Fremme barn som pårørende-arbeidet i helseforetaket
Koordinator for barn som pårørende-arbeidet er en pådriver og rådgiver i arbeidet for å inkludere pasientens barn og søsken som en naturlig del av helsehjelpen.
Aktuelle oppgaver:
- Pådriver for å inkludere barn som pårørende-arbeid i strategisk arbeid
(f. eks strategiplaner, dialogavtaler, samarbeidsavtaler, behandlingslinjer og tjenesteavtaler) - Pådriver for å inkludere barn som pårørende-arbeid i aktuelle systemer f. eks elektronisk pasientjournal og kvalitetshåndbok
- Samarbeide med aktuelle kompetansemiljøer internt f. eks samhandlingsenhet, IKT og Lærings- og mestringssenter
- Pådriver for å inkludere barn som pårørende i generelt pårørendearbeid, f. eks i pasient- og pårørendeinformasjon
- Iverksette, tilpasse og oppdatere fagprosedyrer og retningslinjer på overordnet nivå
- Bistå i forberedelse og oppfølging av tilsyn
D. Organisering av opplæring og veiledning
Fagprosedyrene viser til at ledelsen har ansvar for å utarbeide plan for kompetanseutvikling og sørge for systematisk veiledning.
Aktuelle oppgaver:
- Organisere opplæring og veiledning for helsepersonell og for barneansvarlige
- Bistå i arbeidet med utvikling av kompetanseplaner for helsepersonell
- Bistå enhetene i opplæring av helsepersonell
- Bistå med internundervisning i samarbeid med barneansvarlige
- Bidra med opplæring til barneansvarlige f. eks samlinger og veiledningsgrupper
- Arrangere fagdager med aktuelle samarbeidspartnere
- Veilede f. eks ledere og barneansvarlige i konkrete saker
E. Samhandling med eksterne instanser
Koordinator for barn som pårørende-arbeidet er en pådriver og rådgiver for samhandling mellom helseforetaket og andre aktuelle instanser
Aktuelle oppgaver:
- Delta i referanse- og arbeidsgrupper
- Bistå i utvikling av samarbeidsrutiner med f. eks kommuner
- Bistå i tilsynssaker
- Representere helseforetaket i det nasjonale kompetansenettverket, BarnsBeste.
Barneansvarlig personell
Barneansvarlig personell er en lovpålagt funksjon i spesialisthelsetjenesten. Spesialisthelsetjenesteloven § 3-7 a pålegger spesialisthelsetjenesten å ha barneansvarlig personell i alle enheter innen psykisk helse, rusbehandling og enheter som har pasienter med alvorlig sykdom eller skade.
Barneansvarliges funksjon er å støtte helsepersonell og ledere når de skal sørge for at barn som pårørende – pasientens mindreårige barn og søsken – får den informasjonen og oppfølgingen de trenger når foreldre eller søsken er syke eller dør.
Kunnskapsgrunnlag og anbefalinger for barneansvarlige i spesialisthelsetjenesten
BarnsBeste har i samarbeid med helseforetakene utviklet et kunnskapsgrunnlag og anbefalinger for barneansvarlig personell i spesialisthelsetjenesten. Målgrupper er barneansvarlige, ledere og koordinatorer av barn som pårørende-arbeidet.
Dokumentet kan brukes som et oppslagsbrukt/grunnlagsdokument. Barneansvarlige og leder kan hente kunnskap til hvordan de best kan ivareta og organisere barneansvarligfunksjonen og tilpasse den egen virksomhet.
Kunnskapsgrunnlaget og anbefalingene er utviklet i tråd med gjeldende lovbestemmelser, offentlige føringer, aktuell forskning og erfaringskunnskap.