Kvalitet og pasientsikkerhet
God og trygg pasientbehandling er vår viktigste oppgave. Sykehusets systematiske arbeid med kvalitet og pasientsikkerhet skal bidra til å sikre gode og trygge helsetjenester i Agder. Avdelingene skal ha tilgang til nødvendig kompetanse og infrastruktur for å kontinuerlig kunne forbedre tilbudet til pasientene.
Helsearbeidere står hver dag overfor etiske valg i pasientbehandlingen, enten det gjelder diagnostikk, behandling eller fordeling av felles ressurser. Klinisk etikk-komité skal bidra med kvalitetssikring i etiske spørsmål og til å høyne vår evne til å kunne identifisere, analysere og om mulig løse etiske problemstillinger knyttet til pasientbehandling.
KEK
Medisinske kvalitetsregistre har informasjon om behandlingskvalitet som kan bidra til å forbedre helsetjenesten. Se relevante resultater fra nasjonale medisinske kvalitetsregistre her.
Her finner du informasjon over fagområder hvor det er etablert pakkeforløp, inklusive pakkeforløp kreft, pakkeforløp rus- og psykiatri og pakkeforløp hjerneslag.
Det systematiske arbeidet med kvalitet og pasientsikkerhet i Sørlandet sykehus skal bidra til følgende:
- Redusere pasientskader
- Bygge varige strukturer for pasientsikkerhet
- Forbedre pasientsikkerhetskulturen i helsetjenesten
Arbeidet er forankret i:
Delplan for kvalitet og pasientsikkerhet
Nasjonal handlingsplan for kvalitet og pasientsikkerhet 2019-2023
Regional delstrategi for kvalitet og pasientsikkerhet (helse Sør-Øst)
Strategiplan for SSHF 2021-2024, kapittel 1 om kvalitet i pasientforløpet
Vi har en lovpålagt plikt å melde ifra om alvorlige hendelser. Dette gjelder hendelser som har ført til død eller betydelig skade på pasienter. Disse meldingene kalles 3-3A-meldinger etter § 3-3 som beskriver meldeplikten i Lov om spesialisthelsetjenesten.
Uønskede hendelser
På helsenorge.no finner du forventede ventetider innen fysisk helse, psykisk helse, rus- og avhengighet.
helsenorge.no